Методична робота

РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

  
Уміння знаходити обдарованих та здібних дітей -   талант, уміння їх вирощувати – мистецтво.
Але найважливішим є любов до дитини!  
Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет. Тому перед кожним учителем стоїть завдання, спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для всебічно обдарованої молоді. Адже обдаровані люди приносять велику користь суспільству, державі, є її гордістю. Обдарованість - це ніби природний дар, який людина одержує, щось спадково зумовлене. Природні задатки організму самі собою не детермінують однозначно обдарованості людини. Вони лише є невід'ємним компонентом тієї системи умов, які визначають розвиток особистості, її обдарованість, що виражає внутрішні можливості розвитку не організму як такого, а особистості.
 При визначенні обдарованості досягнутий рівень чи результат розвитку має співвідноситися з умовами розвитку. Обдарованість є своєрідним поєднанням здібностей, від яких залежить можливість досягнення більшого або меншого успіху у виконанні тієї чи іншої діяльності. Можна сказати, що обдарованість дитини - це поєднання трьох характеристик: інтелектуальні здібності, творчий підхід, наполегливість.
Форми та методи роботи Працюючи над проблемою «Використання інтерактивних методів на уроках інформатики», ставлю перед собою таку мету: Зробити уроки інформатики справжньою школою духовності та творчості. Налагодити тісну співпрацю між учителем та учнем. Навчити учнів самостійно здобувати знання, творчо мислити і без страху підходити до вирішення будь-якої життєвої ситуації. Формувати творчу особистість, розвивати індивідуальні здібності і талант. Виховати національно свідомого, освіченого, цивілізованого громадянина України.
Завдання: Створити в класі творчу атмосферу. Виявити здібності учнів, розвивати їх якомога повніше. Зробити вивчення кожної теми чимось близьким для учня, таким, що викликає роздуми, почуття. Формувати вміння ставити мету і досягати її. Формувати вміння правильно і образно висловлювати власну думку. Навчити дитину бачити прекрасне, тонко сприймати навколишній світ. Для втілення даної мети та завдань виділяю 4 етапи: визначення типу обдарованості, вибір методів та форм роботи з обдарованими дітьми, співпраця з батьками, демонстрація досягнень обдарованих дітей. На І етапі при визначенні типу обдарованості можна скористатися , різноманітним тестуванням та анкетуванням. ІІ етап – це робота на уроці.
Формами роботи можуть бути групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час, факультативи. Зміст навчальної інформації має доповнюватися науковими відомостями, які обдаровані діти можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок швидшого темпу обробки навчальної інформації. Практично на кожен урок готую і пропоную індивідуальне завдання такого обсягу, щоб частина його була виконана на уроці, інша – вдома. Завдання обираю нестандартні так, щоб до них був застосований творчий підхід. Серед методів навчання обдарованих учнів мають преваліювати пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок, самостійна робота, метод проектів.
Контроль за навчанням повинен стимулювати поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, перенесення знань у нові ситуації, розвиток творчих елементів у навчанні. Домашні завдання повинні мати творчий, диференційований характер. При цьому слід прагнути постійного зростання рівня творчості обдарованих дітей, знаходити оптимальні співвідношення всіх видів їх діяльності, щоб одержати найкращі результати. Учителю треба звернути увагу на те, що, ставлячи проблему, варто залишати "нерозв’язані питання”, відповідь на які учні повинні одержати самостійно з різних джерел: літературних, експериментальних, шляхом консультацій тощо.
Саме тому на своїх уроках я використовую такі методи: Ø «Заздалегідь»; Ø «Уповноважуючи…»;  «Лото»; Ø «Кросворд»; «Бліц-опитування»; «Прес» за схемою: «Я вважаю, що…тому що…Наприклад…Отже…» (у випадку, коли потрібно обґрунтувати свій вибір методу розв’язання завдань). На уроках, де використовуються групові форми роботи, таким обдарованим учням надається можливість виступити в ролі учителя. Вищеперелічені аспекти, які мають бути органічно вплетеними в уроці, доповнюються системою позакласної та позашкільної роботи: виконання учнем позанавчальних завдань; заняття у наукових товариствах; відвідування гуртка або участь у тематичних масових заходах (вечорах любителів інформатики,  математики та ін.); Індивідуальні форми позакласної роботи передбачають виконання різноманітних завдань, конкурсах на кращу науково-дослідницьку роботу. Постійно стежу за розвитком інтересів і нахилів учнів, допомагаю їм в обранні профілю позашкільних занять. Помітна роль у розвитку інтелектуально обдарованих дітей належить Малій академії наук України.
Для того, щоб робота з обдарованими дітьми була більш результативною, на ІІІ етапі співпрацюю з батьками. Необхідні при цьому здібності будуть розвиватися як у школі, так і вдома. Тому проводжу з батьками обдарованої дитини індивідуальні бесіди, залучаю їх до проведення учнівських конференцій, захистів проектів, презентацій тощо. Адже батькам завжди приємно спостерігати, як їхня дитина демонструє свої знання, вміння, кмітливість. У свій час В.Сухомлинський сказав: «Пам’ятайте, що радість успіху – це могутня емоційна сила, від якої залежить бажання дитини бути хорошою. Діти люблять труд, в процесі якого виходить щось красиве, незвичайне».
 Тому ІV етап передбачає демонстрацію робіт учнів.
Висновки Отже, ідеї, викладені у дослідженнях педагогів, моя робота з обдарованими учнями привели до вироблення певних правил, якими я керуюсь у своїй роботі:
1. Стимулювати учнів до розмірковування, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь.
2. Заохочувати учнів знаходити власні способи виконання завдань.
3. Створювати такі педагогічні ситуації, які дозволяють кожному учню проявляти ініціативу, надавати право самостійно приймати рішення.
4. Моделювати життєві ситуації, використовувати рольові ігри, спільно розв'язувати проблеми.
5. Показувати учням перспективи їх навчання.
Кожна людина індивідуальна, і обдарованість визначає її характер, схильність до чогось чи захопленість чимось. Але розвиток таланту залежить від бажання постійно працювати та удосконалюватися. Кожна людина народжується талановитою, а чи розвине вона свій талант, обдарованість залежить від обставин, у яких дитина буде жити, вчитися, і залежить від її бажання, бо талант можна розвинути і «закопати». Існує така біблійська притча: «Батько дав по одному «таланту» (грошова одиниця в той час) своїм синам, і через певний час він прийшов до своїх дітей. Один син, якому батько подарував «талант», використав на розведення господарства. Другий - сказав батькові: «Я закопав свій «талант» так глибоко, що ніхто його не знайде.» Коли батько це почув,він гірко заплакав.» Із тих пір існує вислів «закопати талант», тобто не розвивати його, а знищити. Тому моє завдання полягає в тому, щоб створити таку ситуацію, в якій би мої учні свій талант тільки розвивали.
Отже, можна сказати, що одне з головних завдань учителя в роботі з обдарованими учнями – це побачити в кожному з них індивідуальність. При цьому слід мати на увазі, що сама обдарованість - індивідуальна. В одних випадках вона як весняна квітка, що рано викликає подив і милування. В інших – вона захована у внутрішньому світі дитини, закрита різними комплексами, переживаннями, особливостями темпераменту і характеру.

РОбота з обдарованими дітьми на уроках інформатики 


Немає коментарів: